Hírek : Bejutni egy Pintér Bélára – Hogyan szerezzünk jegyet sikerdarabokra?
Bejutni egy Pintér Bélára – Hogyan szerezzünk jegyet sikerdarabokra?
2015.04.08. 20:00
A cikkben A Lepkegyűjtő és a Függöny fel! című darabbról is olvashattok. Valamint láthattok egy próba fotót A Lepkegyűjtő előadásról.
Próbáltak az elmúlt években a Pintér Béla és Társulata Titkaink című előadására jegyet váltani? Esetleg a Top Dogsra a Katonában? Hogy soha nem sikerült? A jelenség több budapesti színházi produkciónál jó ideje állandó, miközben a színházak állítják: türelemmel és figyelemmel előbb-utóbb mindenki jegyhez juthat. Jöjjön tehát a kínzó kérdés: hogyan?
Május végéig Pintérék egyetlen előadására sem lehet jegyet kapni. Ez jelenleg a Szkénében19, az Átrium Film-Színházban 13, a Trafóban 4 előadást jelent. De nincs ebben semmi rendkívüli, így megy ez náluk már egy ideje. Hidvégi Anna, a társulat produkciós munkatársa azt mondja, a folyamatos telt házak a 2010-es Szutyok című előadás bemutatója óta jellemzőek, de hogy pár óra alatt elkeljen minden jegy, az a 2013-ban bemutatott Titkainkkal kezdődött. (Kritikánk az előadásról itt olvasható.)
Az ügynökkérdést sajátosan láttató darab ritkán tapasztalható sikert produkált: kevesebb mint másfél év alatt érte el a 100. előadásszámot, a Szkénében közel 14 ezren látták. A 2003-asParasztopera, amellyel a társulat a legtöbbet utazott – Moszkvától New Yorkig –, most a 286. előadásánál tart, ami a független társulatok életében külön rekordnak számít. Mondanunk sem kell, a darab máig telt házas.
A nézői boom kezdetén már működött a társulat hírlevele, ahol az érdeklődők a hivatalos jegyértékesítés előtt pár nappal már megvásárolhatták a jegyeket. Ahogy azonban az emaileket kiküldték, a legnépszerűbb előadásokra perceken belül elfogyott az összes. Ekkor vezették be a – nézői körökben ma már legendássá vált – előjegyzési listát a Titkaink és aKaisers TV Ungarn előadásaira. „Aki feliratkozik a listára, azt néhány hónapon belül értesítjük arról, hogy sorra került, vagyis megválthatja a jegyeit. Előbb-utóbb tehát mindenki jegyhez jut” – állítja Bendák Mónika jegyértékesítő. Jól érzékelteti az előadások iránti érdeklődést, hogy míg 2009-ben alig 300 fő iratkozott fel a hírlevélre, manapság közel 7000 címre küldik ki azt.
Párnajegyek, várólista
Joggal merül fel a kérdés azonban, hogy ha ilyen mértékű a kereslet, miért nem növelik a kínálatot? Hidvégi Anna szerint igyekeznek az előadásszámot folyamatosan növelni, és a műsorrendet az igények szerint alakítani, de vannak produkciók, amelyekből képtelenség eleget játszani. „Az előadásszámot legfőképpen a befogadó helyek határozzák meg, de az ő kezük is meg van kötve, hiszen egy-egy befogadott társulat nem játszhat többet az összes előadásszám felénél” – fogalmaz, majd hozzáteszi: bizonyos produkciókra párnajegyeket is árulnak, a maguk részéről ennyivel tudják még növelni az esélyeket.
A néző persze a háttérben zajló nehézségekről jellemzően mit sem tud, így nem egy olyan véleménnyel találkoztunk már, hogy „nem éri meg ez a sok vesződség és a várakozás”, és „különben is, unalmas már a Béla körüli hype”. A jegyértékesítő ezzel szemben megértő színházlátogatókról számol be. „Szerencsére a nézőink kitartóak, persze olykor magunk is tapasztalunk türelmetlen hangokat, de azt hiszem, ez érthető, hiszen senki sem szeret hónapokat várni egy előadásra. Ugyanakkor a precízen vezetett várólista jót tesz az előadásoknak és többségében megértőek és lelkesek az emberek.” Azt pedig, hogy precíz, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy még a társulat színészei is arról számoltak be: olykor a közeli ismerőseiknek is nehezen tudnak jegyet szerezni.
Figyelem! A Pintér Béla társulat júniusi előadásaira április 10-től, a jövő évadra várhatóan június végén indul a jegyértékesítés.
Nehéz a dolga a Katonában
A Katona József Színház is igen erős évadot zárt tavaly: a 2014-es év 116 ezer nézője a színház egyéni rekordja volt. A látogatottság azóta gyaníthatóan nem esett jelentősen, hiszen a honlap jegyvásárlási felületén számtalan előadás mellett olvasható az „elfogyott” felirat.
A Top Dogs sikere 2002 óta töretlen; a szánalmas topmenedzserek világát bemutató szatírára máig akkora az érdeklődés, hogy a figyelmetlen jegyvásárlót már a műsor kihirdetését követő napon kudarc érheti. Ugyanez a helyzet A mi osztályunk című, 2011 óta futó előadással is.
Gricz István, a színház kommunikációs és értékesítési vezetője is ezt erősíti meg, amikor azt mondja: e két produkcióra szinte órák alatt fogy el minden jegy. A színház másik „matuzsáleménél”, a közel 17 éve futó Portugálnál csak kicsivel van több idejük a jegyvásárlóknak, mert míg előbbieknél a Kamra alig száz székéért, utóbbi nagyszínpados előadásánál 370 férőhelyért küzdenek a nézők.
Gricz szerint érdemes résen lennünk akkor is, ha az idei bemutatók közül A két Korea újraegyesítésére és az Abigail bulijára szeretnénk bejutni. Ezek az előadások szintén nagyon rövid idő alatt betelnek, így például az Abigail áprilisi és májusi tizenkét előadására már március közepén nem lehetett jegyet kapni.
A műsor összeállításánál a Petőfi Sándor utcában is igyekeznek figyelembe venni, hogy a nézettebb előadásokból többet játsszanak, aminek viszont egyrészt a kiegyensúlyozott műsorterv szab határt, másrészt a vendégművészek egyeztethetősége. A Top Dogs esetében például Tóth Ildikó és Szabó Győző egyéb színházi elfoglaltságait is figyelembe kell venni.
Hogyan lehet mégis bejutni a népszerű előadásokra? A vezető szerint viszonylag egyszerű a megoldás. „Érdemes idejönni nyitásra az aktuális jegyvásárlási ciklus első napján, vagy aznap figyelni a honlapunkon meghirdetett műsort, ahol azonnal megválthatók a jegyek. Mivel egy ideje a színházak két hónapra előre meghirdetik a műsort, ezzel is nő a jegyvásárlók esélye.” A
Végül létezik még egy tartalék megoldás. A Katona három nővéres időszakából eredő hagyomány, hogy a pénztárak előtt kígyózó sorok miatt a színház állójegyeket is kiad, így akár több tucat néző pluszban leülhet a nézőtér szélén lévő lépcsőkre. Hét óra előtt máig sokan pályáznak az 1000 forintos állójegyekre, amelyeket viszont csak akkor adnak ki, ha már a teljes árú jegyek elfogytak.
Telt házak a premier előtt
Bizonyos előadásoknak sok esetben előre megszavazzák a nézők a bizalmat, így már a premier előtt több estére elkelnek a jegyek. Ilyen például a Katonában az év „színházi dobásának” tartott, kétrészes Faust és a Kamrában a Cukor Kreml című darab. Egyetlen jegy sincs már a Centrál Színházban A lepkegyűjtő című pszicho-thriller színpadi változatára; pedig még be sem mutatták, de az első öt előadásra szinte azonnal elkelt minden jegy. Lőrincz Erika, a Centrál szervezési osztályvezetője szerint ennyit jelent egy izgalmas alapanyag és Bereczki Zoltán neve a színlapon.
Hasonlóan népszerűek náluk a Függöny fel! és a Pletykafészek előadásai is, bár ezekre júniusig itt-ott akad még néhány jegy. A szervező szerint a hírlevél a Centrálban is hasznos lehet a nézők számára, akik ebben szintén információhoz juthatnak a műsorról és a jegyvásárlás indulásáról. „Ha csak valaki nem kifejezetten a legjobb helyekre pályázik, egy-két hónapon belül biztosan tudunk segíteni neki abban, hogy jegyhez jusson.”
Az abszolút rekorder
A hónapokig tartó totális telt ház abszolút rekordere jelenleg a Mamma Mia! című musical aMadách Színházban. Márciustól júliusig éppen 52 előadás mellett szerepel az elfogyott felirat. Tavaly október elején kezdték el a 2014/2015-ös évad musicaljeinek értékesítését, a Mamma Mia! jegyei pedig két nap alatt keltek el a teljes évadra.
„A Mamma Mia! produkciót megelőző várakozást a Macskák 1983-as és Az Operaház Fantomja 2003-as bemutatójához tudnám hasonlítani. Ez egy nagyszerű történet, világhírű dalokkal, amely a társulat teljes odaadásával készült. A közönség pedig rajong érte, mindenki látni akarja” – magyarázza Simon Imre szervezési vezető, és hamarosan véglegessé válik a 2015/2016-os évad műsora, a jegyeket már tavasszal elkezdik árusítani, s az elővétel időpontjaival kapcsolatban a Madáchban is a hírlevél segít eligazodni. A szervezési vezető elárulja, miután áttértek a zenés darabok nagy blokkokban történő játszására, ezeket csak évente egy időszakban láthatja a közönség.
„Akik tehát most keresnek jegyet, gyakran távoznak csalódottan. Tőlük türelmet kérünk, hiszen ezeket a darabokat hosszú évekig, amíg csak közönségigény van rájuk, műsoron tartjuk.” Hosszú táv és türelem – ezek tehát a kulcsai a jegyhez jutásnak. Na és a bizalom, hogy az előadások végül megérik a fáradságot.
Nemzeti jegyvásár
A magyar színháztörténet egyik legnagyobb nézői boomja a Nemzeti Színház Alföldi-érájának végén történt, amikor a színház rajongói, a leköszönő direktor tisztelői és a politikai protestálók mind jegyet szerettek volna váltani az évad utolsó félévének előadásaira. Ez viszont közel lehetetlen volt, ugyanis a rendkívüli érdeklődés miatt a belépők percek alatt elfogytak, a jegyvásárlási felületek egy alkalommal összeomlottak, a pénztár előtt pedig százméteres sorokban várakoztak az emberek.