A piros trolik a legkorszerűbbek
A Szegedi Közlekedési Társaságnak készült Ikarus-Skoda trolibusz a hazai autóbusz gyártók egyik legmagasabb műszaki színvonalú járműve, gyakorlatilag világszínvonalat képvisel. A járművek 100 százalékban alacsony padlósak, csuklósak, 18,75 méter hosszúak, 2,55 méter szélesek és 124 utast szállítanak – klímaberendezéssel szerelték fel a vezetőfülkét és az utasteret is. A trolik önjárók, azaz meghibásodás vagy áramszünet esetén akár 7 kilométert is képesek megtenni felső vezeték nélkül, a legkorszerűbb lítiumionos akkumulátorok segítségével. Az új járművek színe a szegediek szavazatai alapján lett piros.
Pénteken délután Princz Ferenc, a Magyar Autóbusz Kft. ügyvezetője a troliflottát gyártó konzorcium képviseletében adta át a városnak az új, piros színű járművet, amelyből jövő nyárig még 12 érkezik.
280 milliárd forint uniós fejlesztési forrás érkezett Szegedre
– Mindig öröm, ha egy közösség, egy város valami régóta várt, fontos, szép új beruházással lesz gazdagabb, hiszen nemcsak a város szépül, hanem mindannyink élete is kényelmesebb, könnyebb lesz. Sok ilyen közös örömben volt részünk az elmúlt években és bízom benne, hogy sok ilyenben lesz a következőkben is – kezdte ünnepi avatóbeszédét Botka László polgármester.
A városvezető utalt arra, hogy az idén záruló hétéves európai uniós fejlesztési ciklusban több mint egymilliárd eurónyi, azaz 280 milliárd forintnyi európai fejlesztési forrás érkezett Szegedre: ennyit nyert az önkormányzat, az egyetem, valamint a városban működő intézmények és cégek. Ennyi épült be Szeged tereibe, utcáiba, a közösségi közlekedésbe, az iskolák megújításába, a kórházakba, az új klinikai központba, valamint a városban élő cégek működésébe. Ez a 280 milliárd forint magasan a legtöbb, amit az elmúlt években magyarországi városok, települések elnyertek – hívta fel az ünneplők figyelmét a polgármester.
Botka László: „Sokkal több az, ami összeköt bennünket!”
– Sokan megkérdezték tőlem, hogy szerintem mi ennek a sikernek a titka? Sok mindent mondhattam volna, de a legőszintébb, ami eszembe jut erről az az, hogy ebben a városban mi mindig törekedtünk arra – és bízom benne, hogy nagyon sokan a jövőben is törekedni fogunk erre –, hogy ne azzal foglalkozzunk, mi az, ami szétválaszt, ami vitákat gerjeszt, amit másképpen látunk a világban, hanem vegyük észre, hogy sokkal több az, ami összeköt bennünket, leginkább az a közös érdek, hogy otthonunk, hazánk, városunk fejlődni tudjon. Egy modern, gyarapodó, növekvő lakosságú európai város számára a legnagyobb kihívás, hogy kényelmes, gyors, a változó igényeknek megfelelő közösségi közlekedés álljon rendelkezésre. Ezért indítottunk néhány évvel ezelőtt egy több mint 30 milliárd forintos európai uniós fejlesztési programot a szegedi elektromos tömegközlekedésben. Az elmúlt években felújítottuk a villamos sínhálózatot, bővítettük a trolihálózatot, új villamosflottát vásároltunk, a mai napon pedig ünnepélyesen is birtokba vehetjük az új 10-es trolivonalat és köszönthetünk egy új, gyönyörű járművet, az új trolibuszflottánk első darabját, amely a mai napon a 10-es trolivonalon megkezdi a szolgálatát a szegediek érdekében. Összességében 13 darab fog ebből a gyönyörű járműből érkezni jövő nyárig Szegedre.
A 13 új járműből 11-et az európai unió fizetett
A 13 új jármű finanszírozásáról a polgármester elmondta, hogy ebből 11-et az európai unió fizetett, kettőt pedig Szeged önkormányzata, mint önrészt tett hozzá. Felhívta a figyelmet arra is, hogy különleges ez a jármű, mert magyar és cseh együttműködésben készült, magát a járművet a Magyar Autóbusz Kft. készítette, a cseh Skoda gyár pedig az elektromos berendezéseket szerelte bele. Ez volt az egyik legnagyobb megrendelése az elmúlt időszakban a hazai autóbuszgyártásnak.
– Minden fejlesztéskor, beruházáskor fontosnak tartom, mert őszintén így gondolom, hogy megköszönjem a szegediek megértő támogatását. Bizonyára Önök is érzékelik, hogy küzdelmes korszakban élünk és Szegeden is olykor értelmetlen politikai támadások ellenére, olykor ellenszélben is tudnunk kell közösen megvédenünk fejlesztéseinket. Őszintén el kell mondanom Önöknek, hogy én ezt az új trolivonalat, és az új járműveket 2011 novemberére ígértem, mert a kivitelezőkkel akkorra szerződtünk erre a munkára. Azután a közgyűlésben néhány fideszes képviselő feljelentett bennünket mindenhol, ahol csak lehetett. Húsz hónapba telt, hogy minden létező európai és hazai szervezet megállapítsa, hogy Szeged város nemcsak törvényesen és hatékonyan járt el, hanem valóban a legjobb áron szerezte be a legmodernebb és legszebb járműveket: ezért a 20 hónapos késés – mondta el a polgármester.
Botka László utalt arra is, hogy a 10-es trolivonalon a legnagyobb az utasforgalom Tarján és a belváros között. A 10-es autóbusz helyére lépő új járatnak megváltoztatták az útvonalát is, ez azt jelenti, hogy sokkal hosszabban köti be a városrészt Szeged további részeibe: egészen az új klinikákig megy el az új járat.
– Ez azért is fontos, mert – egy újabb nagy közös siker –, hogy néhány héten belül megkezdődik a betegek gyógyítása Magyarország legmodernebb és legújabb klinikai központjában. Ez a trolibuszjárat a város és az egyetem együttműködésének köszönhetően a klinikák kiszolgálására is megfelelő lesz – mondta el Botka László, majd köszöntőjének végén minden szegedi családnak áldott, békés karácsonyt és boldog új esztendőt kívánt.
Sűrűbben jár és kényelmesebb az új trolivonal
Az ünnepélyes avatás után az új troli hivatalosan 15 óra 58 perckor elindult az első szegedi utasokkal, akik az első napon ingyenesen próbálhatták ki az új járművet az új trolivonalon.
A 10-es troli menetrend szerint az avatást követő reggeltől bonyolít majd utasforgalmat, akkor szűnik meg a 10-es busz is. Az új trolibusz útvonala jelentős részben megegyezik a megszűnő 10-es busz útvonalával, de a József Attila sugárutat, valamint a Tisza Lajos körút Anna-kút és a Glattfelder tér közötti részét nem érinti majd, helyette a Brüsszeli körút – Csongrádi sugárút – Szent István tér – Vidra utca vonalon éri el az Anna kúti megállót, innen a 10-es busszal ellentétben nem a Honvéd térig, hanem a klinikákig közlekedik majd, tehát a Dugonics tértől a Tisza Lajos körúton a keresztül az Aradi vértanúk terét érintve a klinikák végállomásig jár majd ugyanazon az útvonalon, mint a 8-as troli.
A 10-es autóbusznál sűrűbben fog majd közlekedni az új trolijárat. Hajnalban 20, később 15-10, csúcsidőben pedig 7-8 percenként követik majd egymást a járművek.