Interjúk : Sztárban Sztár - A nagy átalakulás |
Sztárban Sztár - A nagy átalakulás
2013.11.27. 09:01
A TV2 Sztárban sztár című műsorában ismert énekesek alakulnak át hétről-hétre, bújnak egy másik sztár bőrébe. De hogyan is indul egy ilyen átalakulás? Mennyi idő és milyen technika szükséges ahhoz, hogy az énekesek nemcsak hangjukkal, de kinézetükkel is megidézzék a megformált énekest? Erről beszélgettünk a show egyik maszkmesterével , Rausch Bernadettel és Bereczki Zoltánnal.
Divat.net: Hogy kezdődik egy ilyen átváltozás?
Bereczki Zoltán: Meglepő lesz, amit mondok, de főleg beszélgetésekkel. Az ikonikus művészek munkássága ugyanis korszakokra bontható. Minden művésznek vannak olyan pillanatai, amikor ledobja, elhagyja az addig felépített életét vagy művészeti irányát. Mielőtt nekilátunk egy-egy átalakulásnak, érdemes meghatározni, hogy egy-egy művész az adott dalnál éppen melyik korszakában van.
Divat.net: Hogy hangolódsz rá?
B.Z: Úgy, hogy nagyon sokat nézem az adott énekest és nem feltétlenül csak az adott dal videoklipjét. Interjúkat, werkfilmeket nézek, mert azokból nem csak az előadásmódjára, hanem a személyiségre is rá lehet érezni. A Sztárban sztár során volt olyan figura, akinél nem kellett ilyen módon külön készülnöm, annyira a mindennapjaim része, hogy őt és a munkásságát figyelem. Ilyen volt például a Presser Pici. Annyi dalát hallgattam, annyiszor láttam Őt beszélni, hogy nem kellett felidézni ezt az emléket, frissen él bennem. Mick Jagger viszont nagyon távol állt tőlem, de meg kell, hogy mondjam, hogy a személyisége elképesztően jól hatott rám. Egy nagyon pozitív és igazán sugárzó lénynek látom őt attól függetlenül, hogy a Rolling Stones zenéje nem nagyon jutott el hozzám.
Divat.net: Mi a nehezebb? Belsőleg vagy külsőleg ráérezni valakire?
B.Z: A lelki ráhangolódás lényege az, hogy valahogy „belebújsz” az adott előadó bőrébe. Sokáig keresgéled, és van egy pillanat, amikor elkapod, amikor megvan. Onnantól kezdve valahogy belülről működik ez a dolog. Ha ez megvan, akár egy interjút is végig tudnál csinálni az adott figura bőrében. Innen jött például az a szélsőség, hogy amikor Mick Jaggert utánoztam, akkor Claudiának adtam egy puszit a szájára produkció közben.
A maszkolás a másik kérdés, az kőkemény munka. Vannak pillanatok, amikor végtelen türelemre van szükség, mert tehetetlen vagy. Ülsz és dolgoznak rajtad, mint egy próbababán. De nagyon fontos az is, hogy közös nevezőn legyél a szakemberekkel. A maszkos remekül ért ahhoz, hogyan kell egy maszkot megcsinálni, de te tudod, hogy mi az a nüansz, amit bele akarsz vinni a dologba és a kettő együtt adja a végeredményt. Ha azt kérdezed, hogy melyik fárasztóbb mondjuk, akkor mindenképpen a maszkolás, ez a fajta előkészület.
Divat.net: És hogyan dolgozik együtt a team? Hiszen két maszkmester is a művészek segítségére van az átváltozásban.
B.Z: Évekkel ezelőtt rám sütötték azt, hogy én vagyok a maximalista, de előfordult mostanában, hogy én már türelmemet vesztettem egy-egy hosszabb maszkolásnál, amikor Betti és Ádám még mindig nem volt elégedett, és tökéletesítette a munkát. Amikor én azt mondom, hogy ‘Hagyjatok már békén, az már jó!’, akkor Ők még mindig alakítanak rajtam valamit. Azt kell, hogy mondjam, hogy ilyen szintű profizmussal, maximalizmussal és akarással még nem nagyon találkoztam ebben a körben. Azt tudni kell, hogy ők nem csak akkor dolgoznak, amikor mi itt vagyunk, igazából szerintem ők alszanak a legkevesebbet. Mondjuk úgy, hogyha véletlenül erre jársz a héten, akkor két ember van, akit itt megtalálsz. Az a Betti és az Ádám.
Divat.net:Most mennyire van nehéz dolgod? Hiszen talán a szívedhez egyik legközelebb álló művészt,Michael Jacksont kell megszemélyesítened.
B.Z: A szívemhez igen, de közben pedig az arcformámhoz, az arcom karakteréhez az eddigi legnehezebb feladat következik. Eddig mindig tudtunk építeni, tehát plusz dolgokat felrakni az arcomra. Most le kellene faragni belőle, amit ugye nem lehet. Megpróbáljuk átrajzolni az arcom vonalait és „megcsalatni” a nézőket. Nyilván az, hogy ilyenek a színeim, segíti a dolgot, de az orrunk mérete vagy a szemünk nagysága az abszolút nem egyezik. Ezen kell dolgoznunk.
A szilikonmaszk is elég új nekem. Filmen használták már, az biztos, de televízió műsorban úgy tudom, hogy még soha. Színpadon egész biztosan soha. Így elég úttörő dolog, amit ez a műsor csinál. A Presser-produkcióra készült maszk elkészítése például négy és fél órás művelet volt, a nagy részét azzal töltöttem, hogy ültem, miközben dolgoztak az arcomon. Aztán jött pluszban a testruha, amit eléggé nehezen bírtam. Csuklótól lábközépig be voltam öltözve, a maszkba már úgy ültem be, hogy rajtam volt ez a ruha. Négy és fél órán keresztül. Nem fáztam…
Divat.net: Ha már testruha, akkor meg kell, hogy kérdezzük, hogy a mai trendek hogyan hatnak Rád?
B.Z: Ha nem is a kifutóról öltözködöm, de igenis nézem, mi a trend. Megpróbálom az eleganciát és a sportosságot ötvözni és figyelem a trendek változását is. Nem szoktam egy az egyben átvenni öltözködési dolgokat. Megtetszik egy-egy részlet és azt beépítem a saját ruhatáramba. Nagyrészt újságokból, üzletekből, kirakatból tájékozódom, de rengeteg videoklipet, filmet is nézek. A mai amerikai film például nagyon figyel a trendekre és jól lekövethető.
Rauch Bernadett, maszkmester, aki kollégájával, Volentich Ádámmal dolgozik a maszkokon
Divat.net: Amikor megtudod, hogy a Zoli milyen karakterbe bújik, akkor hogy indul el a munka?
Betti:Az első gondolatom az, hogy már megint Zolit kell maszkolni??? De ez persze csak vicc, remekül dolgozunk együtt. Komolyra fordítva a szót: interjúkat, fotókat nézek arról az előadóról, akinek a bőrébe kell bújnia és Ádámmal hosszasan beszélgetünk arról, hogy mi az, ami karakteres az arcán, ami megmutatja az előadó fő vonásait. Utána elkezdünk mintázni. Ez egy két-három napos folyamat.
Divat.net:Mi a nehezebb? Építeni egy maszkot vagy árnyékolni?
Betti: Mind a kettőben van nehézség. Az árnyékolásban a színekkel játszom, kiemelek és eltakarok, leveszek az arcból a sötétebb színnel. Ha a maszkban rontunk el valamit, azt úgy tudom javítani, hogy addig öntök új protézist, ameddig az tökéletes lesz. Nagyon nehéz mind a kettő javítása.
Mennyire nehéz, hogy ilyen gyorsan kell váltanotok? Ti is az utolsó pillanatban tudjátok meg, hogy ki kicsoda lesz.
Betti: Nagyon nehéz. Egy átlagos filmben általában 2-3 hónap van arra, hogy egy maszkot elkészítsek. Itt a műsorban három napunk van két-három maszkra. Ezért vagyunk itt reggeltől olykor késő estig. Sokan nem tudják hogy miből is áll egy szilikon protézis elkészítése, mi a pontos folyamata. Az első lépes mindig a mintavétel. Ezt különböző bőrbarát anyagokkal vesszük le, mint pl. fogorvosi alginát, vagy két komponensű szilikon. Majd kiöntjük az adott mintát szintén fogorvosok által használt gipszel, és megkapjuk a pozitív mintát, vagyis a gipsz alapot az előadóról, és ezen kezdjük a mintázást plasztilinnel, más néven gyurmával, amiből szintén van lágyabb és keményebb állagú, mi a kicsit keményebbet használjuk, és természetes a kénmentes verziót. A kén allergiát okozhat a bőrön, és a szilikon sem reagál rá jól, vagyis nem köt meg rendesen. A mintázást követően elkészítjük az öntőformát, gipszből vagy műgyantából. És kezdődhet az öntés. Két komponensű szilikon és lágyító keverékéből készülnek el a maszkjaink,már a szilikont magát is festjük bőrszínűre, és a felragasztás után alkoholos festékkel érjük el a végleges bőrszínt. Sokan nem is igazán tudják, hogy ez a maszkolás miből áll. Először leveszik a maszkot, ami egy szilikon öntvény. Ezt kiöntik gipsszel, aztán erre gyurmából, mint egy szobrász megépítik a legfontosabb jellemzőket. Erre is rákerül egy szilikon. Ebből is készül egy gipsz öntvény. Sok a munka mindennel, de imádjuk ezt csinálni! Pont most beszélgettünk, hogy vissza fogjuk még ezt sírni, mert nagyon jó hangulat van és egy óriási szakmai kihívás, amit nagyon élvezünk!
Fotó: TV2
A cikkhez tartozó fotókat a linkre kattintva a lap alján megnézhetitek:
http://divat.net/sztarban-sztar-nagy-atalakulas/#prettyPhoto
A linkért ahonnan a cikk származik köszönet Szilágyii Anikónak.
|