Hírek : A Centrál Színház - Függöny fel! című darabjának ajánlása |
A Centrál Színház - Függöny fel! című darabjának ajánlása
2013.10.22. 14:43
SZÍNHÁZ: BUDAPEST
FÜGGÖNY FEL! Puskás Tamás Centrál Színház
Jiri Menzel szigorúan ellenőrzött hajdani Új Színházi rendezése, két unalmas felvonásban
meglehetősen érdektelenné sikeredett. Annál ütősebb ez az előadás, messze túlmutat a
bohózati elemek, szokvány félreértések jól ismert komikumán: nyugodtan nevezhetjük káp-
rázatos bravúrnak!
Az első felvonás kettős tanulópálya, Schmied Zoltán erélyes rendezői utasításait követve,
a társulat bepróbálja a darabot, a közönség pedig, derűsen szórakozva ismerkedik a szituá-
ciókkal. Ennek igazán a második részben lesz nagy jelentősége , ahol ugyanazt hátulról, a
színfalak mögül követjük és csak a hangját halljuk a színpadi eseményeknek. A konfliktusok
a nagyszerűen megalkotott karakterek jellemvonásaiból erednek, Pokorny Lia Dottyjának
feledékenységét önálló életre kelő szardíniák, tömött zsírpárnák táplálják, Cserna Antal
tüneményesen bávatag, még azt sem tudja, mikor is játssza a gatyahős Fredricket, mikor a
burnuszos arab sejket.
Kozmikus sebességgel lépcsőzik fel-le Bereczky Zoltán, míg Papp János az érett alkoho-
lizmus ezoterikus fölényével komédiázik. Puskás Tamás gondos elemzéssel segíti az együt-
tes munkáját, feszült várakozást keltve a folytatás inverziós tere irányában. Mert a szünet-
ben Bagossy Levente díszlete 180 fokos fordulattal immár (színpad)fenekét mutatja, fel-
fokozva a kukkolós vágyakat.
Egyre nagyobb iramban bonyolódnak a problémák, semmi sem stimmel, a szereplők telje-
sen elvesztik a fonalat, a magánéleti nézeteltérések katasztrofális következményekkel fe-
nyegetik a számunkra most már láthatatlan színpadi előadást. Eszeveszett forgatag, tized-
másodpercre szinkronizált mozgások, mérhetetlen fegyelemmel összehangolt totális káosz!
Puskás Tamás fantasztikus energiával, sziporkázó ötletességgel vezérli a csúcsra csapatot,
zuhog a poén-áradat, szinte követhetetlenek az abszurd komikum egymásra rétegződő ké-
pei.
Botos Éva, aki e régebbi előadásban is emlékezetes tudott lenni, most az erotikus kikap-
csolódásra éhes Belindaként szenvedélyes sugárzással élteti szerepét, az összeomlás felé
tartó színpadi előadást pedig villámgyors akciókkal próbálja a helyes mederbe terelni. A
debütáló Szilágyi Csenge a szöveg adottságainál sokkal többet hoz ki figurájából, a haho-
taorkán tombolásában egy csipetnyi mélyebb, tragikusabb emberséget képes felmutatni.
Vári-Kovács Péter sete-sután botladozva, értetlenül téblábol az áttekinthetetlen zűrza-
varban, Buster Keaton-i árnyalatokkal erősítve ügyelői jelentéktelenségét.
Igazi meglepetés számunkra Ágoston Katalin, aki az alternatív sztárlett magába forduló me-
revségét, tüntető kívülállását tökéletes belső azonosulással jeleníti meg. Már-már azt hisz-
szük, depresszív lénye determinálja alakítását, mikoron hisztérikus kitörésének koloratúrá-
ja jelzi színészi alkatának imponálóan tágas spektrumát.
A titokzatos harmadik felvonás nyíltszíni átforgatással kezdődik, láthatjuk, mi minden tör-
ténhet egy vidéki turné sokadik napján, a változatosság kedvéért, most elölről... Teljesen
kimerültünk már a virtuóz humor eszelős cunamijában, de még így is módfelett élvezzük a
csődbe torkolló előadás fergeteges agóniáját. Aztán végre kikiabálhatjuk örömünket, gát-
lástalanul ünnepelhetjük a szédületes társulat feledhetetlen teljesítményét, egy felszaba-
dító, igazi nézőbarát szuper-produkciót.
Forrás: Toptipp.hu
A linkért köszönet Benya Tündének.
|